ΠΑΡΑΓΩΓΗ

Η ώριμη βρετανική αγορά αναζητά το ποιοτικό ελληνικό κρασί

Share

Τις ανάγκες της ώριμης βρετανικής αγοράς που αναζητά πλέον ποιοτικό κρασί και νέες αυτόχθονες ποικιλίες επιχειρεί να καλύψει η ελληνική παραγωγή, που για πρώτη φορά οργανωμένα και συντονισμένα υπό την σκέπη του νέου brand της Wine of Greece -του εθνικού φορέα επαγγελματιών αμπέλου και οίνου (ΕΔΟΑΟ)- συμμετείχε ομαδικά στην τριήμερη 39η Διεθνή Έκθεση Οίνου του Λονδίνου (London Wine Fair 2019, 20-22 Μαΐου).

Μάλιστα τα ελληνικά κρασιά κατάφεραν να γίνουν περιζήτητα στους σομελιέ του κόσμου, τους εισαγωγείς και τους δημοσιογράφους, που «πάλεψαν» για μία θέση στο ελληνικό Masterclass που φιλοξενήθηκε για πρώτη φορά στο πλαίσιο της διεθνούς έκθεσης του Λονδίνου, αφήνοντας πίσω αντίστοιχα εξειδικευμένα σεμινάρια για τους διάσημους οίνους από την Ιταλία, την Ισπανία και την Γαλλία.

Εμπειρογνώμονες του κρασιού, που μίλησαν στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τη συμμετοχή των Ελλήνων παραγωγών στην έκθεση του Λονδίνου, επισήμαναν τις μεγάλες δυνατότητες που έχει το ελληνικό κρασί να κερδίσει μεγαλύτερο κομμάτι από την αξία των εισαγωγών της Βρετανίας, η οποία είναι έτοιμη να δεχτεί και να πληρώσει το καλό κρασί, μετά την μεταστροφή της καταναλωτικής συμπεριφοράς της αγοράς της, όπου ανθίζουν πλέον οι ιδιωτικές λέσχες κρασιού, καλά εστιατόρια και μπαρ.

Ο στόχος τής νέας προσέγγισης τής τοποθέτησης του ελληνικού κρασιού στη διεθνή αγορά που επιχειρείται, είναι η αύξηση της μέσης τιμής του ελληνικού κρασιού, έναντι της ποσότητας, όπως επίσης η συνέχεια και συνέπεια στην προώθηση της ελληνικής ετικέτας.

Οι περίπου 40 Έλληνες παραγωγοί που συμμετείχαν στην έκθεση, υπό το brand πλέον της Wine of Greece, ανέδειξαν τις γεύσεις των αμπελώνων τους από την Κρήτη, την Πελοπόννησο, τη Θεσσαλία, την Ήπειρο, αλλά και από μικρούς μεμονωμένους αμπελώνες της Ελλάδας, σε επισκέπτες της έκθεσης που φαινόταν να γνωρίζουν ήδη, από κάποιες διακοπές τους στη χώρα, τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του Ασσύρτικου, του Αγιωργίτικου, της Μαλαγουζιάς, του Μοσχοφίλερου.

Εκτός από το κρασί, στο ελληνικό περίπτερο παρουσιάστηκαν και περιορισμένα ποτά, παράγωγα της αμπέλου, όπως το αναδυόμενο παλαιωμένο τσίπουρο, που κερδίζει ολοένα και περισσότερους φίλους.

Η συντονισμένη παρουσία είχε την υποστήριξη του φορέα προσέλκυσης επενδύσεων και προώθησης ελληνικών εξαγωγών Enterprise Greece, του ΕΔΟΑΟ (Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου), του Ελληνοβρετανικού Επιμελητηρίου και του Οικονομικού και Εμπορικού Τμήματος της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο.

Όπως δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ, ο διευθυντής διεθνών εκθέσεων Τροφίμων και Ποτών για το Enterprise Greece, Αντώνης Γραβάνης, παρά τα χαμηλά ακόμη νούμερα, οι εξαγωγές κρασιού έχουν μία θετική δυναμική, στο πλαίσιο της ανόδου γενικότερα των εξαγωγών ελληνικών προϊόντων, που πέρσι για πρώτη φορά ξεπέρασαν τα 30 δισ. ευρώ.

«Υπάρχει μεγάλο περιθώριο εξαγωγών κρασιού, αλλά ο μακροχρόνιος στόχος όλων των φορέων κρασιού είναι να καταφέρουμε να δημιουργήσουμε ένα καλό όνομα για το ελληνικό κρασί ώστε να αυξηθεί η μέση τιμή πώλησης. Επιδιώκουμε να γίνει γνωστό στις αγορές της Ευρώπης που μας ενδιαφέρουν, όπως η Γερμανία, οι χώρες της πρώην Μπενελούξ, όπου γίνεται μεγάλη κατανάλωση κρασιού και υπάρχει μεγάλη ελληνική κοινότητα, αλλά και η Βρετανία, η οποία θέλει το καλό κρασί, αυξάνει την κατανάλωσή της και διαθέτει επίσης μεγάλη ελληνική κοινότητα για να το προωθήσει. Το ίδιο ισχύει και για την Αμερική. Εκεί οι εξαγωγές κρασιού από το μηδέν έχουν αποκτήσει πολύ ενθαρρυντικά νούμερα. Αυτό που χρειάζεται είναι η συνεργασία όλων των φορέων και η φετινή συμμετοχή της Ελλάδας στην έκθεση London Wine Fairs είναι μεγάλη» είπε ο κ. Γραβάνης.

Από την πλευρά του ο επικεφαλής του Οικονομικού και Εμπορικού τμήματος της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο, Παναγιώτης Παπαναστασίου, χαρακτήρισε την βρετανική αγορά ως ιδιαίτερα σημαντική για το ελληνικό κρασί, εφόσον αποτελεί την δεύτερη παγκοσμίως εισαγωγική χώρα, σε ποσότητες και αξία, αλλά και για τον διαμετακομιστικό της ρόλο στις διεθνείς αγορές.

Ωστόσο, επισήμανε ότι η πολυκύμαντη πορεία του ελληνικού οίνου στην Βρετανία φαίνεται να παραμένει στα ίδια χαμηλά επίπεδα, σε σχέση με τις δυνατότητες του προϊόντος. Σύμφωνα με στοιχεία του UK Trade για τις εξαγωγές ελληνικού κρασιού στο Ηνωμένο Βασίλειο, η αξία τους το 1996 αντιστοιχούσε σε 1,8 εκατομμύρια λίρες, και με κάποιες μεταπτώσεις στα ενδιάμεσα έτη παρέμεινε ίδια μέχρι πέρσι, οπότε για πρώτη φορά έφτασε τα 2 εκατομμύρια λίρες, αντιπροσωπεύοντας μόλις το 0,1% των βρετανικών εισαγωγών οίνου, που ανέρχονται ετησίως στα 3 δισεκατομμύρια λίρες.

«Είναι σημαντικό να διευρύνουμε την πρόσβαση του ελληνικού κρασιού στα συγκεκριμένα σημεία διανομής, να προωθηθεί το brand name και να αποτελέσει ένα στοιχείο ανάμεσα στις επιλογές των βρετανών καταναλωτών, που σήμερα δεν την έχουν» είπε χαρακτηριστικά ο επικεφαλής του Οικονομικού και Εμπορικού τμήματος της ελληνικής πρεσβείας στο Λονδίνο.

Η οικονομική υπηρεσία της ελληνικής πρεσβείας, ετοίμασε μία έρευνα αγοράς που πρόκειται να διανεμηθεί σε παραγωγούς και στους εμπλεκόμενους συλλογικούς φορείς του κρασιού στην Ελλάδα, με στόχο να προβάλλει τη βρετανική αγορά ως στόχο για το ελληνικό κρασί, και να ευαισθητοποιήσει τους Έλληνες παραγωγούς για τα πλεονεκτήματα και τις ιδιαιτερότητές της, ώστε να προσδιορίσουν τις μελλοντικές τους ενέργειες όσον αφορά την παραγωγή τους.

Το περιζήτητο ελληνικό κρασί του ανέφικτου

Ένα από τα πιο περιζήτητα events της Διεθνούς Έκθεσης Κρασιού του Λονδίνου (LWF) αποδείχτηκε το Εξειδικευμένο Σεμινάριο (Masterclass) για τα ελληνικά κρασιά, στο οποίο ένας από τους σημαντικούς σομελιέ της Βρετανίας, ο Τέρι Κανδύλης, μαζί με τον Γιάννη Καρακάση, που κατέχει έναν από τους περιορισμένους τίτλους παγκοσμίως του Master of Wine, παρουσίασαν σε επαγγελματίες οινοχόους και εξειδικευμένους του κλάδου μερικές από τις σημαντικότερες αυτόχθονες ποικιλίες της ελληνικής γης, συνδυασμένες με την ιστορία των κρασιών τερουά (terroir -Σαντορίνης, Νεμέας, Νάουσας, Αμύνταιου, Μαντινείας κ.ά.)

Ήταν η πρώτη τέτοια ελληνική παρουσίαση στην London Wine Fair, στο πλαίσιο της ολοκληρωμένης ελληνικής συμμετοχής, η οποία συνοδεύτηκε από παράλληλες εκδηλώσεις. Οι προκρατήσεις για το σεμινάριο ξεπέρασαν τις 350, αφήνοντας πίσω την πρώτη στις προτιμήσεις εδώ και χρόνια Ιταλία, αλλά και άλλες χώρες που συμμετείχαν με τα δικά τους σεμινάρια. Ο Γιάννης Καρακάσης χαρακτήρισε ιδανική τη συγκυρία για την ουσιαστική είσοδο του ελληνικού κρασιού, καθώς η βρετανική αγορά είναι ώριμη να το δεχτεί γιατί ήδη γνωρίζει, είναι εκπαιδευμένη γύρω από τις ιδιαίτερες ποικιλίες και τις αναζητά.

«Το ελληνικό κρασί πρέπει να είναι τοποθετημένο πολύ συγκεκριμένα στη διεθνή αγορά. Είναι niche market (δηλαδή περιορισμένο και εξειδικευμένο) και δεν έχει καμία σχέση με τις mainstream βιομηχανικές παραγωγές, όπως το χιλιανό κρασί ή το κρασί από τις αχανείς πεδιάδες της Αυστραλίας. Το ελληνικό είναι κρασί τερουά που ταιριάζει σε καλά εστιατόρια και όχι σε φθηνά σούπερ μάρκετ. Αποτελεί το ένα εκατοστό της παγκόσμιας παραγωγής, δηλαδή είναι περιορισμένο και έτσι θα πρέπει κάποιος να το διεκδικήσει» δήλωσε ο κ.Καρακάσης.

Υπογράμμισε, εξάλλου, ότι οι επαγγελματίες της βρετανικής αγοράς αναζητούν αυτή τη στιγμή τις ιστορίες των αυτόχθονων ποικιλιών και τα ποιοτικά κρασιά, σε τιμές που μπορούν να τις απορροφήσουν. Υποστηρίζει δε, ότι οι τιμές του ελληνικού κρασιού είναι αντίστοιχες της ποιότητας και των δυσκολιών στην παραγωγή τους. «Στην Ελλάδα φτιάχνονται κρασιά με μεγάλες δυσκολίες, λόγω του καιρού και άλλων παραγόντων. Είναι, όπως λέω, τα κρασιά του ανέφικτου. Για παράδειγμα, για να γίνει το κρασί της Σαντορίνης, τα αμπέλια και οι άνθρωποι περιμένουν μόνο από το κλίμα και ελπίζουν σε αυτό. Κάτι τέτοιο κοστίζει» επισήμανε.

Στον στόχο να κερδίσει το ελληνικό κρασί ένα καλό μερίδιο της βρετανικής αγοράς αναφέρθηκε και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας εξαγωγών και διεθνών εκθέσεων στον αγροδιατροφικό τομέα, Reco, που εκπροσωπεί την Ελλάδα και την Κύπρο αποκλειστικά στην London Wine Fair, Αντώνης Σιούλης. «Το ελληνικό όνομα δεν αντιστοιχούσε σε αυτό που διαθέτει η χώρα. Χρειάζεται να αλλάξει η κουλτούρα και να δούμε την προσπάθεια ως εθνικό στόχο, όχι σαν ατομικό. Η βρετανική είναι σημαντική αγορά, στην οποία είχαν επενδύσει από νωρίς χώρες όπως η Ισπανία και η Ιταλία, γιατί είχαν δει ότι μπορεί να επηρεάσει εξαγωγικά και άλλες χώρες όπως το Βέλγιο, η Ολλανδία και το Λουξεμβούργο» ανέφερε.

Η LWF είναι η μεγαλύτερη επαγγελματική έκθεση κρασιού, στην οποία παρουσιάζονται κάθε χρόνο οι νέες τάσεις, εταιρίες, προϊόντα και διανομείς. Στον φετινό της εκθεσιακό χώρο παρουσιάστηκαν 14.000 κρασιά από 32 χώρες, ενώ πραγματοποιήθηκαν γευσιγνωσίες, masterclasses, ομιλίες, παρουσιάσεις καινοτομιών και προκλήσεων στην βιομηχανία του κρασιού, νέα προϊόντα κ.ά. Εκτός από το καινούργιο ελληνικό brand, Wine of Greece, στην φετινή έκθεση η Γερμανία επιχείρησε να λανσάρει επίσης το νέο της brand, εμπνευσμένο από τους πίνακες του σουρεαλισμού, προκειμένου να κερδίσει τους επισκέπτες και οπτικά.

Η Γεωργία που αναδύεται όλο και περισσότερο στον κλάδο των κρασιών, αν και έχει μικρή εμπειρία της καλλιέργειας της αμπέλου, παρουσίασε τη νέα εποχή των κρασιών της σε ένα από τα μεγαλύτερα περίπτερα της έκθεσης.

Πηγή

To Top