ΠΑΡΑΓΩΓΗ

Αυστραλία και κρασί

Share

Η Αυστραλία είναι μία από τις «Μεγάλες Δυνάμεις» στην ομάδα του λεγόμενου Νέου Κόσμου. Μαζί με τις ΗΠΑ, τη Χιλή αλλά και την Αργεντινή, τη Ν. Αφρική και τη Νέα Ζηλανδία επιχειρεί  να διαμορφώσει νέες τάσεις στο κρασί παγκοσμίως. Η προσπάθεια των οινοποιών επικεντρώνεται στη δημιουργία κρασιών με έντονα φρουτώδη χαρακτήρα, κρασιά νεαρά και φρέσκα, εύκολο να καταναλωθούν από τις πλατιές μάζες των οινόφιλων. Προσπαθούν να δημιουργήσουν το αντίπαλο δέος απέναντι στις παραδοσιακές οινοπαραγωγικές χώρες όπως είναι κυρίως η Γαλλία, η Ιταλία και η Ισπανία.

Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες δραστηριότητες στην Αυστραλία, έτσι και με το κρασί έχει γίνει δουλειά σε βάθος, με προσοχή στην κάθε λεπτομέρεια. Ο εθνικός οργανισμός Wine Australia που ασχολείται με το κρασί, έχει προχωρήσει την έρευνα και την ανάπτυξη σε επίπεδα που δύσκολα τα προσεγγίζει οποιαδήποτε άλλη χώρα. Πρόκειται για μια συμπυκνωμένη συσσώρευση πληροφοριών, τεχνολογικής γνώσης και στοιχείων που απευθύνεται σε όλους: από τους οινοποιούς και τους ανθρώπους που ασχολούνται με οποιονδήποτε τρόπο με το κρασί μέχρι τους απλούς καταναλωτές.

Αν επιχειρήσουμε να δούμε το κρασί και την Αυστραλία με τη γλώσσα των αριθμών θα διαπιστώσουμε ότι:

Το κρασί στην Αυστραλία – Εκτάσεις και παραγωγή

  • Η Αυστραλία είναι η έκτη μεγαλύτερη χώρα στον κόσμο σε έκταση.
  • Οι αμπελώνες της φτάνουν τα 135.000 εκτάρια (1,35 εκατ. στρέμματα) και καλύπτουν μόλις το 0,02% της συνολικής επιφάνειάς της  λίγο λιγότερο από τη συνολική επιφάνεια γης που καλύπτουν οι αμπελώνες στο Μπορντό και στη Βουργουνδία μαζί.
  • Συνολικά καλλιεργούνται περισσότερες από 100 διαφορετικές ποικιλίες σε 65 οινικές ζώνες.
  • Περίπου 2.500 οινοποιεία παράγουν 1,8 εκατ. τόνους κρασί.

Αν και οι αμπελώνες είναι σε όλη τη χώρα, οι κύριες οινοπαραγωγικές ζώνες βρίσκονται στα νοτιοανατολικά και τα νοτιοδυτικά. Ιδιαίτερο κλίμα και μοναδικά εδάφη δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες για την παραγωγή ποιοτικών σταφυλιών. Στοιχεία που χαρακτηρίζουν τους οινοπαραγωγούς είναι η γνώση, ο πειραματισμός και η δημιουργικότητα. Τα κρασιά που κυκλοφορούν στοχεύουν σε καταναλωτές επιπέδου και πολλά από αυτά φτάνουν σε αρκετά υψηλές τιμές.

Το κρασί στην Αυστραλία- Η εγχώρια αγορά

  • Οι Αυστραλοί καταναλώνουν 500 εκατ. λίτρα το χρόνο, που αντιστοιχούν κατά μέσο όρο σε περίπου 30 λίτρα ανά άτομο.
  • Το 80% του κρασιού που καταναλώνεται, είναι από τους αμπελώνες της χώρας και το υπόλοιπο είναι εισαγόμενο.
  • Τα 2/3 του κρασιού που εισάγεται (περίπου 95 εκατ. λίτρα) προέρχεται από τη Νέα Ζηλανδία.
  • Το 40% του κρασιού που παράγεται καταναλώνεται στη χώρα και το 60% εξάγεται.
  • Το 45% των εγχώριων πωλήσεων είναι λευκά κρασιά, το 40% κόκκινα και το 11% αφρώδη.
  • Οι πωλήσεις των κρασιών που κοστίζουν πάνω από 10 δολάρια Αυστραλίας (AUD) για κάθε φιάλη τα τελευταία χρόνια αυξάνονται διαρκώς, ενώ μειώνεται η ποσότητα των πιο φθηνών.

Το κρασί στην Αυστραλία – Οι  εξαγωγές

  • Αποφέρουν ετησίως 2,8 δισ. δολάρια (AUD)
  • Κύρια αγορά των κρασιών που παράγει η Αυστραλία είναι η Κίνα (σε ποσοστό 37%) με τζίρο πάνω από ένα δισ. δολάρια ( AUD)
  • Ακολουθούν οι Ηνωμένες Πολιτείες (424 εκατ. δολάρια AUD) και η Μεγάλη Βρετανία (389 εκατ. δολάρια AUD)
  • Η Ελλάδα βρίσκεται στην 82η θέση της λίστας με τις χώρες στις οποίες εξάγει κρασί η Αυστραλία με τζίρο κοντά στα 100.000 δολάρια (AUD) τον χρόνο.

Το κρασί στην Αυστραλία- Η οικονομία

  • Στον χώρο του κρασιού, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, απασχολούνται περίπου 170.000 άνθρωποι.
  • Η οικονομική δραστηριότητα που αναπτύσσεται γύρω από το κρασί συνεισφέρει στην εθνική οικονομία περίπου 40 δισ. δολάρια (ΑUD) τον χρόνο.
  • Η κυβέρνηση της Αυστραλίας έχει κάνει επενδύσεις ύψους 50 εκατ. δολαρίων (AUD) την τελευταία τετραετία (2017-2020) για την ενίσχυση των εξαγωγών κρασιού και του οινοτουρισμού.

Το κρασί στην Αυστραλία – Ο οινοτουρισμός

O οινοτουρισμός είναι ένας από τους σημαντικότερους τομείς στους οποίους επενδύει ο οργανισμός Wine Australia. Όπως δείχνουν τα στοιχεία πρόκειται για ένα πεδίο που αναπτύσσεται με ταχύτατους ρυθμούς. Τη διετία 2018-19 συνολικά 8,4 εκατ. άνθρωποι επισκέφθηκαν κάποιο οινοποιείο της Αυστραλίας και ξόδεψαν 6,5 εκατ. δολάρια (USD)  στη διάρκεια του ταξιδιού τους. Το ποσό αυτό αντιστοιχεί σε 763 δολάρια για κάθε επισκέπτη. Ο μέσος όρος των διανυκτερεύσεων φτάνει στις επτά. Αν εξαιρέσουμε τους Αυστραλούς, που ήταν περίπου οι μισοί από τους επισκέπτες, οι περισσότεροι προέρχονταν από την Κίνα και το Ηνωμένο Βασίλειο. Ένας στους οχτώ ξένους τουρίστες που ταξίδεψε στην Αυστραλία επισκέφθηκε τουλάχιστον ένα οινοποιείο κατά την παραμονή του. Η γαστρονομική εμπειρία μάλιστα ήταν ένας από τους κυριότερους λόγους για τους οποίους αυτοί οι επισκέπτες επέλεξαν ως προορισμό τους την Αυστραλία.

Οι μεγάλες δασικές πυρκαγιές που έκαιγαν τους τελευταίους έξι μήνες κατέστρεψαν και πολλούς αμπελώνες. Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι ερευνητές του Wine Australia, κάηκε το 1% των αμπελώνων της χώρας, όμως οι επιπτώσεις είναι  σοβαρότερες αν σκεφτεί κανείς την αρνητική επίδραση του καπνού στα αμπέλια (smoke taint) αλλά και μακροπρόθεσμα τις αλλαγές στις κλιματικές συνθήκες. Οι καταγραφές των ζημιών προφανώς συνεχίζονται και στα σχέδια ενίσχυσης των πυρόπληκτων περιλαμβάνεται βοήθεια για τους αμπελουργούς και οινοποιούς. Ο τρύγος έχει ήδη ξεκινήσει σε κάποιες περιοχές (μην ξεχνάμε ότι βρίσκεται στο νότιο ημισφαίριο με αντίθετες εποχές) όμως πολλοί οινοποιοί δεν θα βγάλουν κρασί με τα σταφύλια της φετινής σοδιάς για να μην ρίξουν την ποιότητά τους.

Αυστραλία και Ελλάδα

Οι μακροχρόνια θετικές διμερείς σχέσεις  Ελλάδας – Αυστραλίας και η παρουσία πολλών Ελλήνων στη μακρινή για μας χώρα αποτελούν δύο πολύ σημαντικούς παράγοντες που επηρεάζουν και το εμπόριο κρασιού μαζί με άλλες δραστηριότητες. Ωστόσο, δεν αρκούν για να βελτιωθούν ραγδαία και οι οινικοί δεσμοί μεταξύ των δύο χωρών. Οι προσπάθειες που έχουν γίνει σταδιακά φέρνουν αποτελέσματα και με τον ερχομό της νέας χρονιάς προστέθηκε ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας στην εξίσωση που φιλοδοξεί να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο.

Η Πρεσβεία της Αυστραλίας στην Ελλάδα και συγκεκριμένα ο ελληνικής καταγωγής, νέος πρεσβευτής Arthur Spyrou θεωρεί το κρασί σημαντικό παράγοντα στις σχέσεις των δύο χωρών. Τον ρωτήσαμε αν μπορεί το κρασί να αποτελέσει ένα δομικό στοιχείο στην προσπάθεια κατασκευής μιας αμφίδρομης γέφυρας μεταξύ της Ελλάδας και της Αυστραλίας:

«Οι δεσμοί μεταξύ της Ελλάδας και της Αυστραλίας είναι ήδη πολύ ισχυροί. Αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό, φυσικά, στην ελληνική ομογένεια που καλλιεργεί συστηματικά αυτούς τους δεσμούς.  Η συμβολή της ομογένειας στην οικονομία και την πολυσυλλεκτική κουλτούρα της Αυστραλίας είναι πολύ σημαντική. Η πιο ορατή επίδραση είναι, ίσως, στον χώρο της φιλοξενίας όπου παραδοσιακά οι Έλληνες διαπρέπουν όπου κι αν βρίσκονται. Οι δεσμοί, όμως, Αυστραλίας και Ελλάδας μπορούν να γίνουν σίγουρα ισχυρότεροι. Και οπωσδήποτε στο οικονομικό πεδίο όπου υπάρχει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης. Η κάθε χώρα έχει τα δικά της ανταγωνιστικά προϊόντα και υπηρεσίες. Τολμώ να πω ότι το κρασί είναι ένα κοινό ανταγωνιστικό προϊόν. Πόσες χώρες παγκοσμίως μπορούν να καυχηθούν ότι έχουν παράδοση εκατονταετιών, αν όχι χιλιετιών στο κρασί, και επιπλέον παράγουν εξαιρετικά κρασιά; Η Αυστραλία είναι ο έκτος μεγαλύτερος παραγωγός κρασιού παγκοσμίως, ενώ στην Ελλάδα το κρασί βιώνει μια περίοδο αναγέννησης και είναι σε ανοδική πορεία. Το κρασί αποτελεί συστατικό στοιχείο της κουλτούρας και ιστορίας των δύο λαών. Αγαπάμε να το φτιάχνουμε και αγαπάμε να το πίνουμε.

»Και ήδη το κρασί έχει γίνει γέφυρα μεταξύ της Ελλάδας και της Αυστραλίας. Εξαιρετικά αυστραλιανά κρασιά διατίθενται στην Ελλάδα και το αντίστροφο. Η σαντορινιά ποικιλία Ασσύρτικο καλλιεργείται εδώ και λίγα χρόνια με επιτυχία στην Αυστραλία από το οινοποιείο Jim Barry. Μπορούμε να εντείνουμε τις προσπάθειες για να διοχετεύσουμε περισσότερα κρασιά υψηλής ποιότητας από τη μία χώρα στην άλλη, να ανταλλάξουμε τεχνογνωσία, να ενσωματώσουμε ποικιλίες. Επομένως, ναι, το κρασί μπορεί να γίνει γέφυρα και συνδετικός κρίκος μεταξύ Ελλάδας και Αυστραλίας, να ενισχύσει τους εμπορικούς και πολιτιστικούς δεσμούς.

»Το Masterclass για Έλληνες sommeliers, εισαγωγείς και δημοσιογράφους που διοργάνωσε η Πρεσβεία σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Οινοχόων και το Wine Australia προσπάθησε να κάνει ακριβώς αυτό, συστήνοντας εκπληκτικά αυστραλιανά κρασιά στην ελληνική αγορά και αποκάλυψε το έντονο ενδιαφέρον που υπάρχει στην Ελλάδα για το αυστραλιανό κρασί. Θέλουμε να αναλάβουμε περισσότερες παρόμοιες δράσεις, ώστε να συνεχίσουμε να ανταποκρινόμαστε στο έντονο εγχώριο ενδιαφέρον. Και φυσικά απευθύνουμε κάλεσμα σε όσους το επιθυμούν να συμμετέχουν σε αυτή την προσπάθεια».

Το Masterclass 

Στην εκδήλωση  παρουσιάστηκαν και δοκιμάστηκαν δέκα διαφορετικά κρασιά τα οποία δεν εισάγονται στην Ελλάδα. Η επιλογή και η παρουσίαση έγινε από τη Laura Jewell MW, Γενική Διευθύντρια του Wine Australia σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική.

Μιλώντας μαζί της για τα κρασιά της Αυστραλίας και την συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση που παρουσιάζεται, μας λέει ότι: «Βασικό ρόλο στην αυξανόμενη διείσδυση των κρασιών της Αυστραλίας στις ξένες αγορές παίζει η τάση τους να μετασχηματίζονται σε κρασιά φαγητού, να γίνονται πολύ πιο προσιτά. Αυτό συμβαίνει κυρίως με όσα προέρχονται από περιοχές που δίνουν τα πιο ποιοτικά κρασιά, εκεί όπου αναζητούν την ισορροπία και την καθαρότητα του φρούτου.

Ήδη τα τελευταία είκοσι χρόνια τα κρασιά της Αυστραλίας πάνε πολύ καλά στη Βρετανία, ενώ είναι πολύ δημοφιλή σε Ολλανδία, ΗΠΑ και Κίνα».

Ο Άρης Σκλαβενίτης, Καλύτερος Έλληνας Οινοχόος για το 2019 και ο Λευτέρης Χανιαλίδης που ανακηρύχθηκε νικητής στον φετινό διαγωνισμό και κατέκτησε τον τίτλο για το 2020  έκαναν τη γευσιγνωσία.

Για τον Ανδρέα Ματθίδη DipWSET, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Οινοχόων, η  Αυστραλία αφουγκράζεται τι ζητά ο καταναλωτής στη διεθνή αγορά του οίνου και προσαρμόζεται αναλόγως. Τα κρασιά της Αυστραλίας εξακολουθούν να έχουν τον χαρακτήρα του φρούτου μπροστά, όμως τα πιο επιθετικά στοιχεία έχουν υποχωρήσει, οδηγώντας σε μια πολύ καλύτερη ισορροπία, με χαρακτηριστικές ποικιλίες καλά εκφρασμένες, όπως μας εξηγεί χαρακτηριστικά.

Το ελληνικό κρασί στην Αυστραλία

Με αφορμή την παρουσίαση των κρασιών της Αυστραλίας, επιχειρήσαμε  να καταγράψουμε την προσπάθεια που έχει γίνει για την προβολή και προώθηση του Ελληνικού κρασιού στην Αυστραλία.  Τα ελληνικά κρασιά εξάγονται στην Αυστραλία επί σειρά ετών, τα τελευταία, όμως, πέντε χρόνια οι εξαγωγές συνοδεύονται από στοχευμένες ενέργειες προβολής και προώθησης με την υποστήριξη της Εθνικής Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Αμπέλου & Οίνου μέσω των προγραμμάτων της ΚΟΑ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Με βάση το Στρατηγικό Σχέδιο για το κρασί η Αυστραλία επιλέχθηκε ως μία ώριμη μεν αγορά στην οποία όμως η κατανάλωση κρασιού είναι από τις υψηλότερες στον κόσμο και η εξοικείωση με το προϊόν πλήρης. Η Ελένη Μπλούχου  συμμετείχε ως project manager  στο πρόγραμμα αυτό για πέντε χρόνια.

«Ο στόχος ήταν από την αρχή η γνωριμία και η εξοικείωση των Αυστραλών καταναλωτών με τα ελληνικά κρασιά, τις οινοπαραγωγικές περιοχές και τις ποικιλίες που καλλιεργούνται στην Ελλάδα ώστε να αναδειχθεί ο οινικός πλούτος της χώρας μας. Η προσέγγισή μας αφορούσε την τοποθέτηση του ελληνικού κρασιού ως προϊόντος υψηλής ποιότητας, στο μυαλό των ειδικών και των καταναλωτών, στην κατηγορία “νέα και ανερχόμενα κρασιά” για την αγορά της Αυστραλίας.

»Στην πενταετία αυτή και με δεδομένο ότι τα Προγράμματα Προβολής και Προώθησης δεν λειτούργησαν τα τελευταία δύο χρόνια με τις καθυστερήσεις της Ελληνικής Πολιτείας καταφέραμε σε μία αντικειμενικά δύσκολη αγορά να στηρίξουμε τους Έλληνες οινοπαραγωγούς ώστε

  • η Ελλάδα να συμπεριλαμβάνεται πλέον στις 10 βασικότερες χώρες που εξάγουν στην Αυστραλία
  • οι εξαγωγές να αυξηθούν σε συνολική αξία και σε τιμή φιάλης (βασικοί στόχοι του στρατηγικού σχεδίου του κλάδου),
  • να εφαρμοστεί για πρώτη φορά και σε συνεργασία με έναν από τους μεγαλύτερους εκπαιδευτικούς οργανισμούς της εστίασης στην Αυστραλία, το πρόγραμμα The World of Greek Wine το οποίο εκπαιδεύει επαγγελματίες του κλάδου πάνω στα ελληνικά κρασιά με εξειδικευμένα σεμινάρια,
  • να οργανωθούν ενέργειες που αφορούν στον οινοτουρισμό και,
  • να κερδίσουμε αναφορές στο διεθνή οινικό τύπο ως το νέο trend στην αυστραλιανή αγορά.

»Η προσπάθεια αυτή δεν θα μπορούσε να έχει θετικά αποτελέσματα αν δεν είχαν επιλεγεί άριστοι συνεργάτες του τομέα της επικοινωνίας και της εκπαίδευσης ενώ θα πρέπει να αναφέρουμε και την απόλυτη στήριξη των Εμπορικών Ακολούθων και των Προξενικών Αρχών του Σίδνεϋ που άνοιξαν γέφυρες μεταξύ των οινικών αποστολών και του απόδημου ελληνισμού που ηγείται πολλών σημαντικών τομέων στην Αυστραλία. Στόχος μας είναι για το 2020 το Υπουργείο να κατανοήσει την ανάγκη και να αρχίσει εκ νέου η λειτουργία των προγραμμάτων προβολής και προώθησης, ώστε να μπορέσουμε να ενισχύσουμε την εικόνα της Ελλάδας στην αυστραλιανή αγορά κρασιού και να μην χάσουμε τα αποτελέσματα που είχαν μέχρι τώρα οι ενέργειες και οι δράσεις των προηγουμένων ετών».

Ο τρύγος στην Αυστραλία

Στις περισσότερες περιοχές της Αυστραλίας οι αμπελουργοί βρίσκονται στην έναρξη του τρύγου. Μία Ελληνίδα που ταξίδεψε για αυτό τον λόγο μάς μεταφέρει τις πρώτες εντυπώσεις. Πρόκειται για τη γεωπόνο Σταυρούλα Λιάπη που βρίσκεται εδώ και λίγες ημέρες στην περιοχή Barossa Valley  στη Νότια Αυστραλία, κοντά στην Αδελαΐδα. Θα εργαστεί ως βοηθός οινολόγου για το επόμενο διάστημα σε σημαντικά οινοποιεία.

«Όπου γυρίσεις το βλέμμα σου βλέπεις λόφους με αμπέλια, η εικόνα είναι μοναδική. Ευτυχώς η περιοχή που βρίσκομαι δεν επηρεάστηκε από τις πυρκαγιές ούτε καν από τον καπνό. Είναι ένα πανέμορφο καταπράσινο τοπίο. Οι ποικιλίες που καλλιεργούνται είναι κυρίως το Shiraz και το Viognier αλλά υπάρχουν και αμπέλια με Cabernet Sauvignon, Mourvedre, Pinot Noir.

» Έχω έρθει εδώ με έναν σκοπό. Μέσα στους επόμενους τρεις μήνες που θα δουλέψω στον τρύγο και στην παραγωγή να πάρω όσο περισσότερες γνώσεις μπορώ.

Δεν μπορώ να κρύψω τη χαρά μου που θα συνεργαστώ με σπουδαίους ανθρώπους στον τομέα της αμπελουργίας και της οινολογίας. Ο οινολόγος με τον οποίο συνεργάζομαι λέγεται Jason Barrette και ήταν επί δώδεκα χρόνια το δεξί χέρι του Peter Gago ο “Mr Grange” στο εμβληματικό οινοποιείο “Penfolds”. Θα έχω και μια συνεργασία με τον ελληνικής καταγωγής Paul Georgiadis ο οποίος είναι γεωπόνος, έχει δικά του αμπέλια και παράγει τα κρασιά Paulmara αλλά δουλεύει και συμβουλευτικά σε κάποια οινοποιεία. Αυτό που με έχει εντυπωσιάσει στο πρώτο διάστημα  της παραμονής μου εδώ, είναι η οργάνωση και η απόλυτη εξειδίκευση. Για κάθε τομέα στη διαδικασία της παραγωγής υπάρχει μία εταιρεία που αναλαμβάνει το έργο, πάντα με τη δική μας καθοδήγηση. Δουλεύουμε σε ένα οινοποιείο που κάνει 200 τόνους κρασί τον χρόνο και υπάρχει άλλη εταιρεία που θα αναλάβει το φιλτράρισμα, άλλοι άνθρωποι θα έρθουν για εμφιάλωση. Δεν έχουν εμφιαλωτική μηχανή όχι γιατί δεν μπορούν να αγοράσουν, αλλά για να μπορούν να απευθύνονται στην αγορά και να έχουν κάθε χρόνο ό,τι πιο έμπειρο σε επίπεδο προσωπικού και ό,τι πιο σύγχρονο σε επίπεδο εξοπλισμού.

»Ένα άλλο στοιχείο που παρατήρησα εδώ είναι ότι οι οινοποιοί είναι περήφανοι για αυτό που παράγουν, αγαπούν το κρασί. Ο κόσμος έχει αναπτυγμένη οινική κουλτούρα κάτι που φαίνεται και από το επίπεδο του οινοτουρισμού. Όλα τα οινοποιεία στην Barossa Valley είναι επισκέψιμα με οργανωμένο χώρο υποδοχής και γευσιγνωσίας».

Στην Αυστραλία είναι δεδομένο ότι εξελίσσεται μια ουσιαστική και προσεγμένη σε κάθε λεπτομέρεια οινική προσπάθεια που περιλαμβάνει όλα τα στάδια από το αμπέλι μέχρι την προώθηση. Οι αμπελουργοί, οι οινοποιοί, οι άνθρωποι της εστίασης και του τουρισμού και όλοι όσοι εμπλέκονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο στην αλυσίδα, φαίνεται ότι συνεργάζονται μεταξύ τους αλλά και με τους εθνικούς θεσμικούς φορείς.

Ξεχωρίζει η δημιουργικότητα και η θέληση για πειραματισμό.

Τα αποτελέσματα αυτών των προσπαθειών είναι ορατά, καθώς η οινική κοινότητα της Αυστραλίας -που έχει ποικιλομορφία, διαφορετικότητα και μοναδικά χαρακτηριστικά- πλέον αναγνωρίζεται ως παγκόσμιας κλάσης.

Ρεπορτάζ: Νίκος Ιωαννίδης
Επιμέλεια κειμένων: Μπέττυ Σαβούρδου

Πηγή

To Top