ΔΙΑΦΟΡΑ

Προοπτικές και παγίδες στη γερμανική αγορά για το ελληνικό κρασί

Share

Έρχονται στην Ελλάδα το καλοκαίρι και συνήθως πίνουν σε κάποια ταβέρνα σε τουριστικό προορισμό χύμα κρασί, συχνά αμφιβόλου προέλευσης και ποιότητας. Επιστρέφουν στη χώρα τους, επισκέπτονται ένα ελληνικό εστιατόριο, συχνά σαν αυτά που έχουμε δει στην ταινία της Νία Βαρντάλος «Γάμος αλά ελληνικά» και πίνουν «ελληνικό» κρασί, επίσης αμφιβόλου ποιότητας. Ο λόγος για τους Γερμανούς καταναλωτές που αν και η χώρα τους αποτελεί τη χώρα με τις μεγαλύτερες εισαγωγές κρασιού από την Ελλάδα, αυτοί λίγα πράγματα γνωρίζουν για την πλούσια ποικιλία των ελληνικών κρασιών και την υψηλή ποιότητα πολλών εξ αυτών.

«Η κυρίαρχη καταναλωτική τάση και αφορά στη ρετσίνα και κάποια ημίγλυκα κρασιά (μαυροδάφνη, βινσάντο, σαμιώτικο). Η δομή του εμπορίου σε συνδυασμό με το γεγονός ότι το γερμανικό καταναλωτικό κοινό είναι πολύ ‘ευαισθητοποιημένο’ σε θέματα τιμής, έχει ως συνέπεια τα ελληνικά προϊόντα είτε να μην βρίσκουν τη θέση τους στα ράφια των σούπερ-μάρκετ, είτε να τοποθετούνται αρχικά ως επώνυμα και στη συνέχεια ως προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Το γεγονός της σχετικά υψηλής τιμής λόγω της υψηλής ποιότητας, είναι η πιθανότερη αιτία της σχετικής στασιμότητας των εξαγωγών κρασιού προς τη Γερμανία», επισημαίνει το Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων στο Ντύσελντορφ σε πρόσφατη έκθεσή του.

Σύμφωνα με στοιχεία της γερμανικής στατιστικής υπηρεσίας οι εξαγωγές οίνου της χώρας μας προς τη Γερμανία υποχώρησαν το 2014 κατά 15% ως προς την αξία σε σύγκριση με το 2013 και ανήλθαν σε 21,56 εκατ. ευρώ από 25,39 εκατ. ευρώ το 2013, ενώ μείωση σημείωσε και ο όγκος των εξαγωγών, της τάξης του 23%. Η Ελλάδα το 2014 ήταν η 10η μεγαλύτερη προμηθεύτρια χώρα της Γερμανίας σε κρασί, ενώ στις τρεις πρώτες θέσεις βρίσκονται η Ιταλία, η Γαλλία και η Ισπανία, χώρες που αντιπροσωπεύουν πάνω από το 75% των εισαγωγών κρασιού στη Γερμανία.

Το μεγαλύτερο μέρος των ελληνικών εξαγωγών αφορά σε εξαγωγή κρασιών σε δοχεία έως δύο λίτρα. Το 2014 αξιοσημείωτη ήταν η αύξηση κατά 20% των ελληνικών εξαγωγών κρασιού σε δοχεία άνω των δύο λίτρων. Αυτό δηλαδή που κυρίως εξάγει η Ελλάδα στη Γερμανία δεν είναι εμφιαλωμένο, σε φιάλες κρασί, αλλά κρασί στα γνωστά χάρτινα δοχεία.

Όπως επισημαίνουν οι συγγραφείς της έκθεσης, το κρασί διακινείται κυρίως –σε ποσοστό άνω του 60% – μέσω των σούπερ-μάρκετ και των εκπτωτικών αλυσίδων (hard discounters), ενώ σημαντικός όγκος διακινείται και μέσω των λίγων μεγάλων εισαγωγέων. Τελευταία μάλιστα παρατηρείται αύξηση των εισαγωγών χύμα κρασιού. Η τάση αυτή, μάλιστα, αναμένεται να παραμείνει αναλλοίωτη τα επόμενα χρόνια.

Στη χώρα υπάρχει προοπτική περαιτέρω ανάπτυξης της οινικής κουλτούρας, καθώς αν και την περίοδο 2007-2013 παρατηρήθηκε μείωση κατά 3,3% της κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών γενικά, η κατανάλωση οίνου αυξήθηκε κατά 2,4% την ώρα μάλιστα που η κατανάλωση μπύρας σημείωσε απώλειες 4,7%. Η κατά κεφαλή κατανάλωση ανέρχεται ετησίως σε 21,1 λίτρα και οι Γερμανοί προτιμούν κυρίως το λευκό και το ροζέ κρασί.

Πηγή

To Top