ΔΙΑΦΟΡΑ

Success Story γράφει το ελληνικό κρασί στις Ηνωμένες Πολιτείες

Share

Ο Στέλιος Μπουτάρης και το νέο ΔΣ της Ένωσης Οινοπαραγωγών του Αμπελώνα της Βόρειας Ελλάδας βάζουν ψηλά τον πήχη για τον κλάδο.

Η κρίση μπορεί να έφερε κάποια μικρή μείωση στην κατανάλωση του κρασιού στην εσωτερική αγορά της τάξης του 2%-3%, αλλά πλέον το ελληνικό κρασί είναι διεθνώς αναγνωρισμένο και καταξιωμένο, ενώ ως και 20 λευκοί οίνοι έχουν κάνει τεράστια άλματα και ανταγωνίζονται μεγάλες ετικέτες στην αγορά των φίλων του κρασιού παγκοσμίως.
Τα παραπάνω είπε ο νέος πρόεδρος της Ένωσης Οινοπαραγωγών του Αμπελώνα της Βόρειας Ελλάδας κ. Στέλιος Μπουτάρης, στη διάρκεια γνωριμίας του καινούργιου διοικητικού συμβουλίου της ΕΝΟΑΒΕ με εκπροσώπους του Τύπου.
Η αύξηση σε όγκους στις πωλήσεις εξωτερικού μπορεί να μην είναι μεγάλη, όπως πρόσθεσε, όμως είναι σημαντικά μεγαλύτερη η αύξηση σε τζίρους, ενώ ελληνικές ετικέτες μπήκαν στις αγορές της Νότιας Κορέας, της Ιαπωνίας, οι εξαγωγές στην Αυστραλία τετραπλασιάστηκαν. Μάλιστα στις ΗΠΑ, οι πωλήσεις ελληνικών κρασιών αυξήθηκαν σε όγκο κατά 10% αλλά κατά 30% σε αξία, γιατί πλέον “πουλάμε καλύτερα” και το ελληνικό κρασί έχει πλασαριστεί στην κατηγορία premium, δηλαδή σε τιμές από 15-25 δολάρια τη φιάλη.
Το ελληνικό κρασί έχει πια αλλάξει ποιοτικά κατηγορία, έχει ανεβεί κατηγορίες και σήμερα στη χώρα μας δεν παράγονται κακά κρασιά, ίσως κάποια αδιάφορα, αλλά όχι κακά.
Παρά το άνοιγμα νέων αγορών, η γερμανική παραμένει η μεγαλύτερη για το ελληνικό κρασί, το οποίο όμως χρειάζεται να επανασυστηθεί, κάτω που η ΕΝΟΑΒΕ συζητάει να το κάνει, με ένα ιδιαίτερο πρόγραμμα, σε συνεργασία με το Enterprise Greece.
Mέσα στα χρόνια της κρίσης, το ελληνικό κρασί όχι μόνο άντεξε αλλά σε πολλές περιπτώσεις έδωσε και success stories που προβλήθηκαν και στο διεθνή Τύπο. Ωστόσο η μείωση των εισοδημάτων, όπως εξήγησε ο κ. Μπουτάρης, αν και δεν έριξε σημαντικά τις καταναλώσεις, άλλαξε τα μοτίβα κατανάλωσης. Οι καταναλωτές για λόγους οικονομικούς στράφηκαν στο χύμα, ενώ περισσότερο αγοράζουν για το σπίτι και δεν πίνουν στις ταβέρνες. Η κρίση έφερε και συμμόρφωση στις τιμές λιανικής, κάτι που ήταν θετικό, ενώ στα all day καφέ- μπαρ, ο καταναλωτής έχει αρκετές επιλογές από ετικέτες και δεν προσφέρεται μόνο ένα λευκό κι’ ένα κόκκινο από ασκό.

Αντιαναπτυξιακά μέτρα

Για τον κλάδο και ειδικά για τις μικρές οινοποιΐες, η επιβολή του ΕΦΚ- μέτρου αντιαναπτυξιακού και άδικου και με ελάχιστη απόδοση εσόδων για το κράτος- ήταν πλήγμα.
“Εκτινάχθηκε η παραοικονομία στο κρασί, μια κατάσταση που μοιάζει με αυτή που υπάρχει στο τσίπουρο. Οι μικροί παραγωγοί δεν μπορούν να οργανώσουν και να λειτουργούν φορολογική αποθήκη αλλά και ούτε μπορούν να προκαταβάλουν το φόρο για όλες τις ποσότητες που αποθηκεύουν. Φθηνά κρασιά και μαύρες πωλήσεις είναι σε πλέον σε ανταγωνισμό, φαινόμενο που δεν είναι τόσο έντονο στη βόρειο Ελλάδα, εδώ είμαστε πιο προσκοπάκια”, είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μπουτάρης.
Στη συνάντηση, που παρόντες ήταν επιχειρηματίες- οινοποιοί, μέλη του νέου δ.σ. της ΕΝΟΑΒΕ με χρόνια προσφοράς στον κλάδο αλλά και νεώτεροι ( Γιώργος Τσάνταλης, Στέλιος Κεχρής, Γιάννης Παπαδόπουλος, Υλιάννα Στέγγου, Κωνσταντίνος Γαρυπίδης, Νικολέτα Ταραλά), παρουσιάστηκαν οι στόχοι της νέας διοίκησης.
Αρχίζοντας από το τέλος της παρουσίασης, σημειώνουμε την αναφορά του κ. Μπουτάρη στον “παλιό πόθο που βρίσκεται κοντά στην υλοποίησή του, για τη δημιουργία στη Θεσσαλονίκη ενός Σπιτιού για το Κρασί”. Νέα για το στόχο αυτό αναμένεται να υπάρχουν ως το τέλος του έτους.
Η Ένωση, μετά από 23 χρόνια ζωής, έχει αποκτήσει οικονομική ευρωστία, έχει καλύψει τις οικονομικές της υποχρεώσεις (200.000 ευρώ) και θα επιδιώξει την καλύτερη οργάνωσή της για παροχή υπηρεσιών στα μέλη της.
Η ΕΝΟΑΒΕ, θα βάλει ξανά ψηλά στην ατζέντα της τον οινοτουρισμό καθώς ο προϊόντικός τουρισμός αποτελεί μοχλό ανάπτυξης για τα οινοποιΐα αλλά και τις περιοχές στις οποίες βρίσκονται.
Η Ένωση θα συνεχίσει τις προσπάθειες για την προώθηση των κρασιών του βορειοελλαδικού αμπελώνα, παρότι απλώνεται σε πέντε περιφέρειες και ο συντονισμός δεν είναι το ίδιο εύκολος όπως π.χ. σε Κρήτη ή Πελοπόννησο.
Τέλος, θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην εκπαίδευση, τόσο των οινοποιών και των στελεχών των οινοποιΐων, όσο και όλων που εμπλέκονται στην μακρυά αλυσίδα της κατανάλωσης.
Ο κ. Μπουτάρης μίλησε, για τα φαινόμενα, κακών πρακτικών που έχουν εντοπιστεί σε άλλες περιοχές της χώρας, λόγος για τον οποίο ζήτησε από το αρμόδιο υπουργείο να διενεργεί ελέγχους για την προστασία των ζωνών ΠΟΠ και ΠΓΕ οίνων.
Σήμερα η ΕΝΟΑΒΕ έχει 26 μέλη από τα 300 οινοποιεία που βρίσκονται σε όλη τη βόρεια Ελλάδα και στο βορειότερο τμήμα της Θεσσαλίας. Σκοπός της Ένωσης είναι η προσέλκυση και άλλων μελών αλλά όρος είναι η συμμετοχή εταιρειών που έχουν επισκέψιμα οινοποιεία, κάτι που περιορίζει τις πιθανές συμμετοχές.

Πηγή

To Top